Werkwijze

P

Analyseren

Voorbereidingsfase is cruciaal en bepaalt voor een groot deel het resultaat. In deze fase verzamelen en inventariseren we alle gegevens. Hieruit ontstaat een beeld van de verkoopbaarheid. Iedere investering gaat gepaard met risico’s. we brengen alle value drivers in kaart. We geven advies om de waarde en verkoopbaarheid te optimaliseren op organisatorisch, financieel, fiscaal, juridisch, HRM, operationeel en commercieel gebied. We kijken naar de fiscale aspecten.

  • Hoe is de financierbaarheid? Hoe zou de transactiesom betaald kunnen worden.
  • Wie zijn de strategische kopers? Wat is hun strategische belang bij een overname? Welke impact zou een overname kunnen hebben op een bepaalde koper?
  • Wat is de waarde van de factor human capital? Is het verstandig om een HRM vendor due dilligence uit voeren?
  • Wat is de doelgroep? Wat is de waarde propositie? Is deze onderscheidend?
  • Wat is de succesformule van het bedrijf? Wat is het business model? Wat is het verdien model?
  • Hoe groot is de naamsbekendheid? Hoe groot is de klanttevredenheid?
  • Zijn er stille reserves, incidentele kosten of baten?
  • Zijn er mogelijkheden om de organisatie te stroomlijnen? Kunnen we kosten die niet door de klant gewaardeerd worden elimineren?
  • Heeft het bedrijf de juiste rechtsvorm?
  • U ziet het. We vragen flink door om het ware winstpotentieel van een onderneming te identificeren. Dit is een gezonde basis voor een nieuwe eigenaar.
P

Strategie

Uit de grondige bedrijfsanalyse ontstaat een duidelijk beeld. De mogelijkheden worden duidelijk en uitvoerig besproken. Hierbij beantwoorden we vragen als…

  • Wat is de beste timing van de verkoop?
  • Wat is de strategische waarde?
  • Hoe kunnen we de waarde en verkoopbaarheid optimaliseren?
  • Op welke doelgroep gaan we ons richten?
  • Wat zijn de mogelijkheden voor een MBI kandidaat, strategische koper en/of een investeerder?
  • Hoe zou een deal gestructureerd en gefinancierd kunnen worden?
  • Kortom, we maken een plan van aanpak dat leidt tot een succesvolle deal!
P

Uitvoeren

In deze fase gaan we aan de slag met de verkoop van uw bedrijf. Hierbij houden we uw doelen voor ogen… We stellen een investeringsmemorandum of presentatie en een teaser of anoniem profiel op. We genereren een longlist met potentiele kopers op gebruik makend van onze uitgebreide database. Uit de longlist distilleren we een short list met interessante kopers die we proactief gaan benaderen onder geheimhouding. We richten een dataroom in. We kunnen een teaser naar onze database mailen. We kunnen een teaser op diverse populaire internet sites plaatsen waar vaak verrassende reacties uit komen. Strategische kopers benaderen we proactief en direct met een op maat gemaakte benadering. In de eerste kennismaking tasten we de mogelijkheden af en zoeken naar synergie en waarde voor alle partijen. We creëren een visie voor de koper die aan geeft hoe de acquisitie zijn of haar toekomstplannen zal realiseren. We hebben een groot netwerk. Door professioneel project management laten we geen kansen liggen en halen we het meeste eruit.

P

Realiseren

Door scherp te onderhandelen en te streven naar een win-win oplossing realiseren we mooie dingen.

We werken zo snel mogelijk naar een letter of intent of LOI. We begeleiden het gehele proces inclusief deal structurering, due diligence, financiering, contractuele afwikkeling t/m de afronding bij de notaris. We houden de regie en begeleiden de gehele overname. Ook na de overdracht staan we klaar om advies te geven om de investering en overdracht tot een succes te maken. De verkoper zal vaak een nieuwe rol in de organisatie invulling gaan geven. We denken mee met de nieuwe eigenaar. We helpen om uw toekomst plannen te realiseren zodat u uw leven een nieuwe, mooie invulling kan geven, zodat u die dingen kan gaan doen die